- Platforma zakupowa
- Transmisja obrad
- Aktualności
- Komunikaty i ogłoszenia
- Inwestycje
- Współfinansowane projekty ›
- Jednostki organizacyjne
- Gospodarka nieruchomościami
- Gospodarka odpadami
- Podatki
- Dla przedsiębiorcy
- Edukacja ›
- TRANSPORT PUBLICZNY
- Ochotnicze Straże Pożarne ›
-
Organizacje pozarządowe
›
- Stowarzyszenie "Razem"
- Stowarzyszenie "Przyjazne Spychowo"
- Stowarzyszenie "Kolonia nad Szkwą"
- Warmińsko-Mazurskie Centrum Wspierania Inicjatyw Lokalnych i Promocji Regionu
- Stowarzyszenie "Mija"
- Fundacja na Rzecz Wspierania Rozwoju Kreatywności oraz Rozwoju Twórczości Dzieci, Młodzieży i Dorosłych Kreolia - Kraina Kreatywności
- Stowarzyszenie "Wspierajmy się"
- Koło Gospodyń Wiejskich "Kobieca moc w Białym Gruncie"
- Koło Gospodyń Wiejskich "Świętajnianki"
- Koło Gospodyń Wiejskich w Jerutach Bombowe Babeczki
- Koło Gospodyń Wiejskich " Złote Jabłuszka" w Jerutkach
- Turystyka i rekreacja ›
- Zwierzęta do adopcji
- Galeria zdjęć
- Galeria filmowa
- Zarządzenia, Polecenia i Komunikaty wydane w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się choroby zakaźnej COVID-19
-
Profilaktyka uzależnień
›
- Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - przydatne publikacje
- Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Świętajno na rok 2022
- GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII DLA GMINY ŚWIĘTAJNO NA LATA 2022-2025
- Gminny Zespół Interdyscyplinarny
- Procedura Niebieska Karta
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Świętajnie
- Gminy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar
- Nasze zdrowie
- Kącik socjoterapeutyczny
- Warsztaty dla rodziców
- Publikacje dla rodziców
- Realizowane w Gminie programy
- Iskierka
- Temat miesiąca
- Pomoc, porady
- Filmoteka gminna
- Konferencje i Webinaria
- Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom
- Uzależnienie behawioralne
- Uzależnienia od środków psychoaktywnych
- Problemy dzieci i młodzieży, jak pomóc
- Przemoc w rodzinie
- Spychowo
- PROJEKTY DOFINANSOWANE Z BUDŻETU PAŃSTWA LUB FUNDUSZY CELOWYCH
- Czyste Powietrze
Problemy dzieci i młodzieży, jak pomóc
Artykuły dotyczące przemocy rówieśniczej w szkole
- 16-11-2022
- Autor: Rafał Zwiernik
Coraz więcej dzieci i nastolatków zmaga się z problemami psychicznymi, które wymagają specjalistycznej pomocy.
Problemy ze snem, trudności z koncentracją czy brak energii mogą być sygnałem, że Twoje dziecko potrzebuje wsparcia.
Jak je rozpoznać i kiedy sięgnąć po pomoc psychologa, psychoterapeuty lub psychiatry, dowiesz się z naszego poradnika.
Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży jest ważnym aspektem ich prawidłowego rozwoju oraz funkcjonowania w społeczeństwie. Trudności emocjonalne i zaburzenia psychiczne wpływają negatywnie na zdrowie naszych dzieci i utrzymywanie dobrych relacji z rówieśnikami.
Ponadto dzieci i młodzież z zaburzeniami zdrowia psychicznego częściej osiągają słabsze wyniki w nauce, co jeszcze bardziej pogłębia problemy. Przyjmuje się, że na całym świecie 1 na 7 (14 proc.) osób w wieku 10-19 lat doświadcza zaburzeń psychicznych.*
*Raport UNICEF „The State of the World’s Children 2021″
– Jeśli dziecko nie ma odpowiedniego wzorca w najbliższym otoczeniu to jest mu bardzo trudno w prawidłowy sposób budować relacje z innymi. Zanika kultura spędzania ze sobą czasu i dzięki temu poznawania siebie, dlatego tak ważna jest w tym obszarze systematycznie prowadzona profilaktyka. Bardzo często podczas różnych spotkań młodzież mówi do nas dorosłych, abyśmy im pomogli, wspierając i dając odpowiednie narzędzia, żeby umieli radzić sobie z wyzwaniami, jakie niesie codzienność – zwraca uwagę dr n. med. Aleksandra Lewandowska, konsultant krajowy w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.
Zdrowie psychiczne według WHO
Zdrowie psychiczne, zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), jest jednym z podstawowych elementów ogólnego zdrowia. Oznacza nie tylko brak zaburzeń czy choroby, ale także:
potencjał psychiczny, umożliwiający zaspokajanie swoich potrzeb, osiąganie sukcesów, czerpanie radości i satysfakcji z życia
zdolność rozwoju, uczenia się, radzenia sobie ze zmianami i pokonywaniem trudności
sprzyja nawiązywaniu i utrzymywaniu dobrych relacji z innymi ludźmi oraz aktywnemu udziałowi w życiu społecznym.
Trudne emocje, jak je rozpoznać?
Dzieci często nie potrafią w odpowiedni sposób wyrazić słowami co im dolega, z czym sobie nie radzą, dlatego uciekają m.in. w zachowania, które mają zwrócić na nie uwagę dorosłych lub rówieśników. Wielu rodziców czy opiekunów nigdy nie pomyślałoby, że dziwne postępowanie ich dzieci może być początkiem kryzysu psychicznego.
Objawy bowiem często przypominają wejście w burzliwy okres dojrzewania. Dlatego tak ważne jest, aby być czujnym i nie bagatelizować żadnych niepokojących symptomów.
Zdrowie na pierwszym planie
Jak rozpoznać kryzys psychiczny u dziecka lub nastolatka? Jak reagować, kiedy widzimy niepkojące objawy takie jak drażliwość, zmiany nastroju, problemy ze snem czy nawet myśli samobójcze? Jak zbudować bezpieczną relację z dzieckiem i gdzie szukać pomocy? Rozmawialiśmy o tym z dr n. med. Aleksandrą Lewandowską - konsultant krajową w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.
Co powinno Cię zaniepokoić?
Wczesne rozpoznanie objawów problemów psychicznych jest bardzo ważne, aby zapewnić dziecku odpowiednią pomoc. Warto zwrócić uwagę na zmiany w codziennym funkcjonowaniu dziecka, które mogą być wskazówką, że coś niepokojącego dzieje się w jego świecie emocji i myśli.
Zwróć uwagę czy u Twojego dziecka występuje któryś z poniższych objawów:
stres i obniżony nastrój:
smutek
przeciążenie
napięcie
zaburzenia odżywiania:
zajadanie stresu
brak apetytu
stosowanie restrykcyjnych diet
somatyczne:
bóle głowy, stawów, pleców, brzucha
przyspieszone bicie serca
potliwość
drżenie rąk
zaburzenia snu:
bezsenność
poczucie ciągłego zmęczenia
nadmierna senność
gorsze wyniki w szkole i spadek zaangażowania w naukę
wycofanie się z kontaktów społecznych
agresja
płaczliwość
nadpobudliwość
drażliwość
wybuchowość
problemy dotyczące relacji z otoczeniem
łamanie prawa, wandalizm
używanie substancji psychoaktywnych
zachowania autodestrukcyjne
nadużywanie alkoholu, narkotyków i innych substancji uzależniających
okaleczanie się
myśli i próby samobójcze.
- Zacznę od bardzo ważnego komunikatu do dorosłych: bądźcie uważni na potrzeby swoich dzieci i dbajcie o relacje z najbliższymi, bo jeśli nie ma tego fundamentu, to niestety rodzic nie zauważy znaczących sygnałów, które go powinny zaalarmować, jeśli chodzi o zdrowie i funkcjonowanie dziecka. A sygnałów jest bardzo wiele. Każda znacząca zmiana zachowania czy samopoczucia lub utrzymująca się i nieprzemijająca w czasie, powinna nas zaniepokoić, ale żeby rodzic zareagował musi znać i mieć bezpieczny kontakt ze swoim dzieckiem, wtedy jest to możliwe. Zatem, jeśli moje dziecko sprawia wrażenie smutnego, nieobecnego, ma problemy z nauką, unika kontaktu z rówieśnikami ale również z rodziną, ma problemy ze snem, z apetytem, zgłasza często różnego rodzaju dolegliwości somatyczne, albo było lękowe, nieśmiałe a ku zdziwieniu wszystkich stało się duszą towarzystwa, rozpiera go energia, głównie imprezuje, jest gniewne... zareagujmy – zaznacza dr n. med. Aleksandra Lewandowska
Dzieci w sieci
Świat on-line wpłynął na to, w jaki sposób spędzamy czas wolny. Duża część naszego życia przeniosła się do Internetu, co jest szczególnie zauważalne wśród dzieci i młodzieży. Nadmierne korzystanie z technologii cyfrowej to jednocześnie przyczyna i skutek problemów. Wpływa negatywnie na relacje społeczne poprzez wycofanie, pojawienie się problemów szkolnych i zdrowotnych.
Sygnałem alarmowym, który powinien wzbudzić niepokój, jest wydłużanie przez dziecko czasu korzystania z multimediów, przez co zaniedbane zostają inne aktywności. Próby wprowadzenia zasad, podejmowane przez rodziców spotykają się z silnym protestem ze strony dziecka. Pojawiają się objawy odstawienia, pobudzenie, drażliwość, niepokój.
Pierwsza pomoc emocjonalna
Pierwsza pomoc emocjonalna powinna składać się z tzw. czterech "zetek":
Zauważ.
Powiedz o faktach i o tym, jakie emocje one w Tobie wywołują – przykładowa reakcja: „Zauważyłam/em, że w ostatnich dniach jesteś bardzo smutna/y i że często płaczesz. Martwię się o Ciebie”.
Zapytaj.
Zaproś dziecko do rozmowy, zadając pytania – np. „Czy możemy porozmawiać o tym, co się u Ciebie dzieje? Czy jest coś, co mogę zrobić albo co wspólnie możemy zrobić, żebyś poczuł/a się lepiej?”
Zaakceptuj.
To, co usłyszysz, może być dla Ciebie trudne lub niezrozumiałe. Możesz postrzegać daną sytuację inaczej niż Twoje dziecko. Nie przedstawiaj kontrargumentów, nie przekonuj, że rzeczywistość wygląda inaczej, niż dziecko o niej opowiada. To bardzo ważne, żeby zaakceptować wszystko, co usłyszysz – np. „Słyszę, że tak siebie widzisz i wyobrażam sobie, że jest Ci z tym bardzo trudno”.
Zareaguj.
Kiedy dostrzegamy problemy dziecka, chcemy mu pomóc szybko i skutecznie. To naturalna reakcja, tzw. odruch korygowania. Najlepiej jednak zapewnić dziecku fachową pomoc, umawiając je na wizytę u psychologa, kontaktując się ze szkołą – np. „Choćbym w tej chwili nie wiedział/a jak Ci pomóc, znajdę kogoś kto zrobi i będę w tym razem z Tobą”.
Telefony wsparcia
Fachową, bezpłatną pomoc psychologiczną siedem dni w tygodniu i przez 24 godziny na dobę, uzyskasz dzwoniąc pod numer:
800 12 12 12 – dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Mogą dzwonić również osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci.
116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
800 12 00 02 – ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia".
800 800 605 – infolinia „Pomagamy” Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Dojrzewanie może być zarówno czasem dezorientacji, jak i odkrywania. Okres przejściowy, między dzieciństwem a dorosłością i niezależnością przynosi wiele pytań. Czy wiesz, jakie są problemy nastolatków? Jakie zmiany i dylematy ich dotyczą? Wychodzenie z dzieciństwa może naturalnie prowadzić do niepokoju związanego z własnym rozwojem. Zmienia się ciało, ale też potrzeby, zainteresowania i środowisko dookoła.
Łagodny lęk jest naturalny, ale należy pamiętać, że w okresie dojrzewania pojawiają się także poważne problemy ze zdrowiem psychicznym. Dlatego warto ułatwić nastolatkom dorastanie, na przykład poprzez wcześniejsze przygotowanie ich na to, co nadejdzie.
Celem dorastania jest psychologiczne i społeczne przekształcenie dziecka w młodego dorosłego. Zerwanie z dziecięcym przywiązaniem pozwala dzieciom uzyskać wolność i odpowiedzialność, rozwijać niezależność oraz ustanowić własną, niepowtarzalną tożsamość.
Zachęcamy do zapoznania się z artykułem opisującym dość szeroko tematykę tego z czym boryka się młodzież w okresie dojrzewania:
Agresja przybiera różne formy. Może być werbalna, fizyczna, emocjonalna. Bywa przejawem bezradności, a doświadczył jej niemal każdy z nas. Czym jest i jakie są jej przyczyny? W jaki sposób wpływa na nasze relacje z innymi? Jak sobie z nią poradzić i wyrażać emocje w sposób konstruktywny? Czy emocjonalne skutki agresji odczuwa tylko jej ofiara, czy także agresor? Jaka jest różnica między zachowaniem agresywnym a przemocowym? I co to ma wspólnego z doświadczeniem traumy?
Odpowiedzi na te pytania możemy uzyskać w filmie przygotowanym przez psychologów dr hab. Elżbietę Zdankiewicz-Ścigała i Zofię Szynal.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z nim:
Przemoc rówieśnicza w szkole – co to jest i czy warto się tym przejmować?
Naukowcy zaczęli zajmować się tym problemem w latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku, kiedy w Norwegii odnotowano wiele samobójstw nastolatków (przede wszystkim chłopców), z podejrzeniem, że mogą być efektem prześladowania przez rówieśników. Problemem tym od strony badawczej, ale i praktycznej zajął się (nieżyjący już od dwóch lat) Dan Olweus. Jego najważniejszym osiągnięciem jest jasne zdefiniowanie i określenie, kiedy przemoc rówieśnicza jest najbardziej szkodliwa dla ofiary.
Jeśli chcesz poszerzyć wiedzę na ten temat więcej informacji znajdziesz klikajać w link
Trudna młodzież. Na kogo wyrośnie?
…i choć to przeczy intuicji, statystycznie nie ma związku pomiędzy problemami trudnej młodzieży a prawdopodobieństwem, że te problemy pojawiają się w przyszłości, w życiu dorosłym tych ludzi.
Jeśli chcesz poszerzyć wiedzę na ten temat więcej informacji znajdziesz klikajać w link
„Nastolatek na zimno i na gorąco”, czyli kompletne rozedrganie…
To my powinniśmy być nieco mądrzejsi od naszych podopiecznych, a zatem: akceptujmy wiele, starajmy się patrzeć głębiej niż na to, co widać z zewnątrz i zapraszajmy nastolatki do współtworzenia norm, które mają ich dotyczyć. Lepszej drogi wyjścia z impasu w relacjach z nastolatkami nie ma.
Jeśli chcesz poszerzyć wiedzę na ten temat więcej informacji znajdziesz klikajać w link
Przemoc rówieśnicza a dobre relacje w szkole
Co wiemy o przemocy rówieśniczej, jak się objawia i co możemy zrobić, żeby młodzi ludzie nie krzywdzili się nawzajem? Opowiada prof. Jacek Pyżalski, autor szkolenia online „Przemoc i cyberprzemoc rówieśnicza”.
Jeśli chcesz poszerzyć wiedzę na ten temat więcej informacji znajdziesz klikajać w link
Zapraszamy Państwa do zapoznania się z innymi artykułami dotyczącymi tego z jakimi problemami mogą zmagać się dzieci oraz młodzież w szkole ale też poza nią oraz sposobami w jaki sposób można im pomóc. Opisane tematy skupiają się na powodach pojawiania się problemów, skutkami jakie mogą one za sobą nieść oraz co my jako dorośli możemy zrobić aby je rozwiązać i pomóc dziecku poradzić sobie z nimi i być bliżej nich.
Szlaki rowerowe
Jeziora
Zabytki









